Monday

12 - Menghina Para Sahabat Adalah Kafir

Menghina Para Sahabat Adalah Kafir

Terdapat beberapa tokoh Ikhwanul Muslimin yang secara terang-terangan menghina para sahabat
[1] sedangkan nas dari al-Quran, hadis-hadis sahih, athar dan fatwa-fatwa para ulama muktabar telah menghukum kafir (tanpa khilaf) bagi sesiapa yang menghina para sahabat Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa-sallam kerana mereka adalah Khairu Ummah. Allah berfirman tentang mereka:
كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ.

“Kamu (terutamanya para sahabat) sebaik-baik umat dikeluarkan untuk manusia”.
[2]

أَكْرِمُوْا أَصْحَابِيْ ، فَأِنَِّهُمْ خِيَارُكُمْ.

“Muliakan oleh kamu sekalian para sahabatku kerana sesungguhnya mereka adalah orang-orang (yang menjadi contoh) terbaik bagi manusia”.
[3]

Para sahabat hidup dikurun mufadhalah, berada di siratul mustaqim, diredai oleh Allah dan umat pilihan di mana terdapat begitu banyak hadis-hadis sahih dari Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa-sallam dan antaranya:
اِنَّ اللهَ نَظَرَ فِيْ قُلُوْبِ الْعْبَادِ فَوَجَدَ قَلْبَ مُحَمَّدٍ خَيْرَ قُلُوْبِ الْعِبَادِ ، فَاصْطَفَاهُ لِنَفْسِهِ ، وَابْتَعَثَهُ بِرِسَالَتِهِ ، ثُمَّ نَظَرَ فِيْ قُلُوْبِ الْعِبَادِ بَعْدَ قَلْبِ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَوَجَدَ قُلُوْبَ أَصْحَابِهِ خَيْرَ قُلُوْبِ الْعِبَادِ ، فَجَعَلَهُمْ وُزَرَاءَ نَبِيَّهِ

“Sesungguhnya Allah telah melihat hati-hati para hamba-hambaNya maka Allah dapati hati Muhammad sallallahu ‘alaihi wa-sallam adalah hati yang terbaik antara hati hamba-hambaNya. Maka Dia memilihnya dan diutusnya dengan risalah kemudian Dia melihat kepada hati-hati para hambaNya setelah hati NabiNya. Maka Dia dapati hati-hati para sahabat adalah hati yang terbaik antara para hamba-hambaNya. Maka Dia jadikan mereka sebaik-baik pendamping NabiNya yang mereka berperang di atas agamaNya”.
[4]

Diriwayatkan dari Ahmad bin Muhammad bin Sulaiman at-Tustari rahimahullah ia berkata: Aku mendengar Abu Zur’ah rahimahullah berkata:

“Jika engkau melihat seseorang mencerca salah seorang sahabat Nabi maka ketahuilah bahawa ia adalah zindiq. Kerana dalam pandangan kami Rasulullah adalah haq dan al-Quran adalah juga haq, sedangkan yang menukil al-Quran dan sunnah-sunnah Nabi kepada kita adalah para sahabat Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa-sallam.
[5]
Perlulah diketahui oleh setiap orang beriman bahawa mereka yang mencela para sahabat adalah bertujuan untuk memburuk-burukkan kebenaran saksi-saksi kita. Tentulah matlamat mereka ingin menghapuskan al-Quran dan as-Sunnah dengan menimbulkan keraguan dan was-was. Sebenarnya merekalah yang lebih patut diburukkan kerana mereka itu adalah orang-orang zindiq.
[6]

Kekejian dan kemungkaran Syiah bukan sahaja menolak al-Quran tetapi telah merubah dan merosakkan kandungan Kitabullah tersebut yang tidak pernah dilakukan oleh orang-orang Yahudi dan Nasrani terhadap kitab mereka.
[7] Para Ulama Salaf as-Soleh mengharamkan kalangan Ahli Sunnah dari bersatu dan bertolong-tolongan dengan Syiah. Syiah telah menjadi ancaman yang besar dan amat bahaya kepada umat Islam sama ada di segi akidah, ibadah, muamalah atau siyasah. Syiah sentiasa berniat untuk menghapuskan golongan Ahli Sunnah wal-Jamaah dimanapun mereka berada dengan berbagai-bagai cara, kekuatan dan tipu muslihat. Syiah adalah seteru atau musuh umat Islam, tersenarai dalam sejarah hitam kerana mereka selalu bersama seteru-seteru Islam yang lain seperti Yahudi dan Nasrani demi untuk membunuh umat Islam. Syiah telah membawa masuk tentera Tartar ke negara Islam untuk menyembelih umat Islam. Dan Syiahlah yang telah menjatuhkan Khalifah Abbasiyah.[8]



[1] . Antara tokoh Ikhwanul Muslimin yang menghina para sahabat ialah Sayid
Qutub dan Abul A’la al-Maududi.
[2] . Ali Imran. 3:110.
[3] . Diriwayatkan oleh Baihaqi dalam “al-Iktiqad” 320. al-Khatib dalam “Tarikh Baghdad”. 6/57. Dikeluarkan oleh Ibn Manduh dalam “Kitab al-Iman”. 1/961-162. Disebut oleh Syeikh al-Albani dalam “Silsilah as-Sahihah”. 3/109-110. dan dalam “Sahih al-Jami”. 2/345.
[4] . Hadis dikeluarkan oleh Ahmad 1/379. Disahihkan oleh Hakim dan
disetujui oleh az-Zahabi.
[5]. Lihat: as-Sharimul Maslul ‘ala Syatmir Rasul. Hlm. 580.
[6]. H/R al-Khattab al-Baghdadi dalam al-Kifayah, hlm 48 Riwayat yang sahih.
[7]. Dipetik dari ceramah Syeikh Rabi’ Ibn Hadi al-Madkhli. Jumaat 10. 7
1427. Di Taif, Arab Saudi.
[8]. Ibid.