Monday

36 - Al Wala' & Al-Bara'


Al-Wala’ & Al-Bara’

Setelah penulis dapati para tokoh dan pemimpin Ikhwanul Muslimin seperti Hasan al-Banna, Yusuf al-Qaradhawi, Umar Tilmisani, Abul A’la al-Maududi, Hasan at-Turabi dan yang lainnya masih mengajak berwala’ kepada Yahudi, Nasrani, Majusi dan firqah-firqah yang terkeluar dari millah Islamiyah, maka penulis berkewajipan menjelaskan di dalam tulisan ini apa itu al-wala’ dan al-bara’ secara syarie sebagaimana yang telah dijelaskan oleh para ulama Salaf as-Soleh.

al-Wala’ dan al-bara’ adalah persoalan akidah yang wajib diketahui oleh setiap orang yang beriman agar tidak berwala’ kepada individu yang diharamkan oleh Allah dan RasulNya.

al-Wala’: Terdapat beberapa pengertian wala’ menurut Bahasa Arabلغة antaranya ialah:
(1). al-Wala’ yang bererti اَلْوَلْيُ (al-Walyu): Hampir atau dekat.
[1]

(2). al-Wala’ apabila didasarkan kepada beberapa kalimah antaranya ialah kalimah اَلْوَلِيُّ (al-Waliyu), maka ia memberi maksud: Setiap orang yang berkuasa, yang mempunyai kuasa seperti pemerintah terhadap rakyatnya atau yang berkuasa ke atas urusan seseorang. Lawan (al-Waliyu) اَلْوَلِيُّ ialahُ (al-‘Aduwu) اَلْعَدُوّ (seteru atau musuh).
(3). al-Wala’ apabila didasarkan kepada kalimah اَلْمَوْلَى (al-Maula) maka ia memberi maksud: Orang yang memerdekakan, yang dimerdekakan, kemenangan, kawan, jiran, atau pembela. Seperti disebut: مولنا Maulana.

(4). Kalimah اَلْمُوَالاَةُ (al-Muwaalaatu) lawannya اَلْمُعَادَاةُ (al-Muadatu) bererti: Musuh atau Permusuhan.

(5). Atau kalimah اَلْوِلاَيَةُ (al-Wilaayatu) atau اَلْوَلاَيَةُ (al-Walaayatu) bermaksud: Kuasa atau Kekuasaan atau Pembelaan.

(6). Kalimah اَلْوَلاَيَةُ (al-Walaayatu) ia bermaksud juga wala’ atau اَلْمُوَالاَةُ (al-Muwaalaatu) yang memberi maksud atau makna: Cinta, kasih sayang, setia, pembelaan, penghormatan yang selaras dengan kecintaan secara bersungguh-sungguh.


----------------------------------------------------------------------


[1] . Lihat: Mukhtasar as-Sahih. ar-Razi.